سوراخ شدن معده چیست؟ + درمان آن
نوشته شده توسط : حمید حمیدی

سوراخ شدن معده می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. در واقع، حتی اگر شناخته‌شده‌ترین و شایع‌ترین دلیل آن زخم معده باشد، علل دیگری می‌تواند منشأ این اختلال باشد. سوراخ معده یک مورد نسبتا جدی است که نیاز به مراقبت و مداخله فوری دارد. در جامعه پزشکی، سوراخ شدن معده به عنوان یک شکل جدی از عوارض زخم معده معرفی می شود. در واقع، پس از ظهور یک ضایعه در بافت های داخلی معده، دومی بدتر می شود و دیواره های معده را بیشتر و بیشتر سوراخ می کند. بنابراین سوراخی در معده ایجاد می شود که به آن سوراخ شدن معده می گویند.

سوراخ شدن معده چیست؟
به ندرت این نوع عارضه رخ می دهد. در واقع، این تنها در 1 یا 2 درصد موارد زخم رخ می دهد. با این حال، شدت آن بسیار بالا است، زیرا در صورت عدم درمان سریع می تواند کشنده باشد. با توجه به مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده است، نتایج نشان می دهد که اگر یک مورد سوراخ شدن معده در عرض 24 ساعت پس از ظهور درمان نشود، میزان مرگ و میر بیمار می تواند به 50 درصد برسد. علاوه بر این، اگر سوراخ در مدت زمانی که بیش از هشت ساعت پس از ظاهر شدن درمان نشود، این میزان به 10٪ کاهش می یابد.

جدیت این نوع عارضه عمدتاً در این واقعیت است که سوراخ شدن باعث جریان مداوم اسیدهای معده به داخل حفره صفاقی می شود.

موارد سوراخ شدن معده در مردان بیشتر از زنان است.

علت سوراخ شدن معده چیست؟
دلایل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به بدتر شدن یک مورد زخم معده به سمت سوراخ شدن معده شود. در واقع، بروز این نوع عارضه پس از مصرف مکرر و مکرر برخی از داروها مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) غیر معمول نیست. این باعث تحریک دستگاه گوارش، در این مورد معده می شود. این تحریکات می تواند منجر به استفراغ شدید شود که پس از آن مسئول ظاهر سوراخ خواهد بود.

علاوه بر این، ممکن است با مواردی مواجه شوید که سوراخ شدن معده در اثر مصرف یک یا چند نوع فرآورده شیمیایی (مثلا اسید)، عمدی یا تصادفی ایجاد شود. این امر باعث ایجاد سوراخی در دستگاه گوارش، یعنی در مری یا معده می شود. دلیل دیگری که می تواند سوراخ شدن معده را توضیح دهد، ممکن است ابتلا به یک بیماری باشد، مانند:

دیورتیکولیت
یک انسداد
زخم معده
بیماری کرون
کولیت زخمی
در صورت بلعیده شدن جسم نوک تیز، علاوه بر ابتلا به هر بیماری، ممکن است دچار سوراخ شدن معده نیز شوید. این باعث پارگی در پوشش داخلی دستگاه گوارش می شود و در نتیجه احتمال سوراخ شدن معده ایجاد می شود.

علائم سوراخ شدن معده چیست؟
تشخیص اینکه آیا سوژه دچار سوراخ شدن معده شده است، با نظارت بر چند علامت کاملاً ممکن است. به طور کلی، شایع ترین علائم، عبارتند از:

درد شدید در معده یا بالاتر در مری
عرق کردن زیاد
ضربان قلب تند
حالت تهوع غیر قابل تحمل
لرز
احتمالا تب
استفراغ مکرر و دردناک
احساس سفت شدن شکم و بسیار حساس به لمس
عوارضی که ممکن است با سوراخ شدن معده همراه باشد 
به دنبال سوراخ شدن دیواره داخلی معده، عوارض جدی تری ممکن است رخ دهد. در واقع، حتی اگر این سوراخ به خودی خود یک آسیب شناسی نسبتا نگران کننده باقی بماند، می تواند عوارض جدی تری ایجاد کند، مانند:

خونریزی داخلی
سپسیس
یک آبسه شکمی
مرگ
بنابراین مهم است که منتظر نمانید و در صورت مشکوک شدن یا بروز علائم سوراخ شدن معده، فوراً با یک متخصص بهداشت مشورت کنید.

درمان سوراخ معده
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، بیمار باید بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی به منزل خود مراجعه کند. هنگامی که به آنجا رسید، اگر پزشک مسئول معاینه مشکوک به سوراخ شدن معده باشد، بلافاصله عکس رادیوگرافی از شکم انجام می دهد. این به پزشک این امکان را می دهد که مکان سوراخ را به دقت تعیین کند تا بهتر آن را درمان کند.

همچنین یکی از دلایلی که ممکن است باعث پارگی معده شود، جاگذاری بالون معده میباشد! اگر علاقمند هستید تا در این رابطه بیشتر بدونین پیشنهاد میکنم که حتما مقاله آموزشی بالون معده چیست از وبسایت پزشکبان رو مطالعه بفرمایین.

سوراخ معده
عمل برای درمان سوراخ معده چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام عمل، به بیمار چندین مایع و آنتی بیوتیک را به صورت داخل وریدی تزریق می کنند. این به آماده سازی بیمار قبل از عمل کمک می کند. در حین عمل، پزشک ابتدا سعی می کند جریان اسیدهای معده را که از معده به سمت حفره شکمی فرار می کند، متوقف کند. در مواردی اتفاق می افتد که پزشک یک پروب را در بینی بیمار وارد می کند که به سمت معده او هدایت می شود. این پروب عمدتاً برای کاهش فشار در شکم استفاده می شود. در واقع، کاوشگر تنفس بخشی از مایعات معده را که از معده خارج می شود، ممکن می سازد.

 

منبع: دکتر عباسی




:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: